Ramt af CEO Fraud

En af vores forhandlere er for ganske nylig blevet ramt af CEO Fraud, som vi også før har oplevet. Heldigvis kostede det ikke noget, men det fortæller os, at vi ikke må sænke paraderne. Dette forsøg var meget overbevisende og vi skal til stadighed være kritiske, især når der er data eller økonomi på spil.

Hvordan blev dette CEO Fraud udført?
Forretningens bogholder modtog en mail – der tilsyneladende kom fra forretningens indehavers mobiltelefon. Der blev kort spurgt: ”Har vi penge på kontoen til at overføre (et større beløb) i Euro?”
Da bogholderen svarer bekræftende, at det er der, bliver der bedt om at foretage overførslen. Alle relevante informationer blev oplyst vedrørende overførslen, som var til et engelsk konto nr. 
Kun en enkelt betegnelse virkede underlig, nemlig at der i teksten stod ”Det Forenede Kongerige”, hvor vi i dag normalt anvender betegnelsen ”UK”. Denne lille detalje vidnede om at der var tale om en mangelfuld oversættelse i et ellers meget gennemført forsøg på IT kriminalitet.

Samtale fremmer forståelsen
Vi har tidligere fortalt om hvordan det kan lade sig gøre at maskere sig med en stjålet identitet – DNS Spoofing- og fra Semler IT´s side har vi også mulighed for at formindske denne risiko.
Men når en mail bliver sendt via en mobil det en anden sag. Det er meget sværere for brugeren at gennemskue, da der er færre informationer om afsender. 
Derfor er det en god ide at tale sammen og tjekke op på denne type anmodninger. Lad ikke hastværk presse dig til noget, som et hurtigt opkald kan afklare.

Semler IT