Hurtig udrykning ved Servercrash

I Ålestrup hos Egon Hansen & Søn A/S begyndte hverdagen efter pinseferien ganske kaotisk. Forretningens server var stået af og tidligt tirsdag morgen fik både Semler ITs Callcenter og kørende tekniker Vilhelm Egsgaard et opkald fra Lagerchef og  IT-ansvarlig Karsten Overgaard. Det var allerede ugen før aftalt at forretningen skulle overgå til Semler ITs Fil og Printhotelløsning - det vil sige al IT drift skulle ligge hos Semler IT. Men dette skulle først ske til september, hvor der ville være god tid til overflytningsprojektet.

 

Men den gamle server i forretningen havde åbenbart ikke tænkt sig at leve tiden ud, så gode råd var dyre. I løbet af denne tirsdag morgen blev en række mennesker og funktioner aktiveret hos Semler IT – allerede mens Teamleder Poul Erik Sørensen sad i bilkøen på vej til Brøndby. Der blev iværksat en nødløsning – DHCP - som skulle sikre, at forretningen fik ”hul” igennem til internet og webportalen AutoCore allerede i løbet af formiddagen.

 

Der blev iværksat en ”restore”, således at forretningens data kunne hentes fra Semler ITs back-up systemer, der gik tilbage til lørdagen. Samtidig kobledes Semler ITs Notes ekspert René Thorainsson på og fik oprettet mail på en midlertidig server, som var oppe at køre kort efter frokost.

 

Om eftermiddagen var forhandleren således IT-mæssigt driftet via Semler IT, som tanken oprindeligt var – engang i september (dog uden adgang til printere og filer på drevene.) Der blev oprettet brugere og printere, så medarbejderne igen kunne fungere i en ”normal” arbejdsdag. Vilhelm bad forretningen om at sende den vrangvillige server med vognmand over til Brøndby, hvor den ankom onsdag morgen. Her kunne man konstatere at det ikke var muligt at hente flere data ud af den (evt. fra søndagens forretningsdag).

 

Onsdag morgen var Vilhelm på pletten i Ålestrup, hvor han omlagde samtlige pc´ere og printere til Semler ITs Fil- og Printhotel løsning. Den seneste Lotus Notes version blev installeret og torsdag var opgaven i store træk løst – ca. 3 måneder før aftalt. Men så var der også tryk på – hos både forhandler og en del involverede kolleger hos Semler IT.

 

Hos Ålestrup var man meget tilfredse efter den hurtige udrykning og holdindsatsen fra Semler IT. Der er desuden én logistisk udfordring mindre i september for både Egon Hansen & Søn A/S og Semler IT.