Google Analytics – hvad betyder de tal?

På den netop afholdte forhandler workshop, arbejdede vi bl.a. med Google Analytics - dit gratis værktøj til optimering af din hjemmeside. For de af jer, der ikke deltog, vil vi her i nyhedsbrevet løbende sende jer lidt fif og gode råd i forhold til brugen af Google Analytics.

 

Sidst på denne side finder du en terminologi forklaring til øget forståelse af tal i Google Analytics.

 

Løbende rapportering
Google Analytics giver mulighed for at få tilsendt en given rapport. På den måde behøver du ikke huske på at logge ind for at holde øje med din hjemmeside.

 

Eksempelvis kan en oversigtsrapport som ” Standardrapportering”, give dig en oversigt over, hvor mange besøgende og sidevisninger du løbende har kontakt med via nettet. Samt om disse oftere besøger dig i en specifik periode. Eksempelvis i denne tid med vinterdæk og hjulskifte kampagner – stiger dine besøgstal i forhold til sidste uge? Og sidste år?

 

Rapporten fortæller også om det er nye besøgende og hvor længe de bliver på siden. Måske er den nye besøgende en kommende kunde, som du kan vinde fra konkurrenten?

 

Kigger du lidt på hvor lang tid kunderne bliver på din hjemmeside, bør du sammenholde dette tal med hvilket sider, kunderne kigger på. Det tager længere tid at se dine brugte biler igennem, eller bestille en tid til service end at finde jeres adresse. Derfor bør rapporten ”Sidevisninger” tages til efterretning inden der analysers videre på de tal, men den rapport vender vi tilbage til i et senere nyhedsbrev.

 

Planlæg rapporteringen
Opsætningen af den løbende rapportering er meget simpel.

 

1. Log ind på din Google Analytics konto
http://www.google.com/intl/da/analytics/

2. Naviger til den rapport som du ønsker at modtage
fx ”Standardrapportering” siden


 


 

3.       Vælg dato interval øverst til højre, fx uge eller måned, alt efter intervallet, rapporteringen ønskes





 

4.       Tryk på Email knappen



 

5.       Dialogboksen ”E-mail-rapport” kommer frem og her udfyldes felterne:


 

Til:   Modtager e-mail (flere adskilles med komma)
Vedhæftede filer: CSV, TSV, TSV til Excel eller PDF
(Hvis rapporten ikke skal bruges i Excel til yderlig analyse, anbefales det at vælge PDF)


Hyppighed:  En gang, Daglig, Ugentlig, Månedlig, Kvartalvis.
(Alt efter interval, der vælges ”rulles datoperioden” automatisk frem, inden den sender den næste rapport)





 

6.       Tryk send og rapporten er sat op.

NB: Ønsker du at ændre i en Planlagt e-mail gøres dette under punktet ”Administrator” (over dato feltet) -> ”Aktiver” -> ”Planlagte e-mails”.

Husk du er altid velkommen til at kontakte os for hjælp, råd og vejledning i forhold til jeres hjemmeside eller Google Analytics.

 

 

Google Analytics terminologi forklaringer:

·         Besøg: Alle, der klikker ind på siden

·         Unikke besøgende: Tæller sessioner (besøg med aktivitet på sitet indenfor 30 min.).

·         Sidevisninger: Alle visninger af sider

·         Unikke sidevisninger: Visninger tæller kun én gang pr. session

·         Afvisningsprocent: Besøgende der kun ser 1 side (30% er godt i Autobranchen).

·         % nye besøgende: Kunder, der besøger siden for første gang, indenfor 6 måneder.

 

Dan Bøgsted Andersen, Specialist Online medier