Få kunderne til at gøre arbejdet

”Nu har du og en ven mulighed for at komme med til et eksklusivt Audi S6/S7/S8 event i Berlin (..)”.

Sådan lød indledningen i nyhedsmailen fra Audi Danmark i uge 38. Mailen var et led i en kampagne, der skulle få kunderne til at opdatere informationer i CRM. Desuden skulle den undervise kunderne i aktivt at bruge deres adgang til de informationer, som Audi registrerer om sine kunder.
Som tak for hjælpen, blev der udlovet en tur til Berlin til eksklusivt et Audi S6/S7/S8 event.

Fokus på den digitale markedsføring
Gennem et løbende samarbejde mellem Audi og Semler IT, forsøges det at udnytte de muligheder, digital markedsføring giver, både viralt og til at skabe reelle resultater.

Baggrunden for Audi kampagnen var et ønske om at få opdateret datagrundlaget i kundedatabasen. Disse informationer er grundlaget i CRM – værktøjet, der bruges af jer, som forhandlere, til at sikre en højnet kundeoplevelse. Desuden ønskede vi at ”lære” kunderne at bruge de muligheder Audi Insight giver for at kontakte sin lokale forhandler, læse om Audi brandet og opdatere sine kontaktinformationer.

Dermed var ideen til en kampagne født og midlet blev derfor at give kunderne en grund til at yde en lille indsats, ved at stille en præmie på højkant. Kunderne skulle blot opdatere deres informationer i kundedatabasen og på den måde deltage i konkurrencen om Audi S6/S7/S8 event i Berlin.

3 kommunikationsplatforme
For at aktivere kunderne blev 3 digitale platforme valgt. Det var en nyhedsmeddelelse på applikationen Audi Insight, en statusopdatering på Facebook og en nyhedsmail fra Audi Danmark.

Resultatet af denne kampagne var blandt andet en helt overvældende mængde af kunder, der valgte at gå ind og opdatere deres kontakt- og bil-information. En opdatering, der giver jer som forhandlere og servicepartnere, mere korrekte informationer, som også hjælper med til at øge kundetilfredsheden. Men det gav også et fornyet fokus på Audi Insight applikationen, der i dagene omkring konkurrencen opnåde en 166. plads over de mest downloadede applikationer, ud af mere end 650.000 applikationer i Apple’s app store.

Mærkeloyalitet og værkstedstilknytning
Konkurrencen er et af de midler, Audi og Semler IT, har taget i brug for at sikre et godt og tidssvarende datagrundlag i CRM og på tiltag, hvor Audi-kunderne knyttes endnu tættere til mærket, værkstederne og forhandlerne.

Sådan så annoncen ud, der blev sendt til kunderne via e-mail:

Semler IT arbejder løbene med at udvikle nye spændende løsninger, der understøtter kundernes digitale adfærd. Kontakt Dan Bøgsted Andersen for mere information.

Dan Bøgsted Andersen, Specialist Online medier